Fra Nevlunghavn til Tinnsjøen

Det blei en båttur først til Tvistein fyr og deretter Nevlunghavn for et par uker siden, og på vei inn forbi Bramskjæra gløtta jeg bort på skipperhuset der jeg intervjuet kaptein Finn Kristoffersen om Rjukanbanen, tre år etter at Norsk Hydro innstilte trafikken. Kristoffersen var 76 år da vi møttes i stua hans,  pensjonist, men fortsatt klar for å mønstre på for noen småjobber, slik han gjorde det under flere seilinger på Tinnsjøen.

På vei inn mot Nevlunghavn, «Havna» for lokalbefolkningen. (Foto: Trond Lepperød)


Kristoffersen hadde gått styrmannsskolen, radioskolen og skipperskolen og var allerede en erfaren sjøulk med 20 års fartstid og mange sesonger bak seg på hvalfangst, da han satte kursen innover i landet for et sommervikariat på tinnsjøferjene. Det innledet et vekselbruk med hvalfangst om vinteren og Hydros jernbaneferjer om sommeren før han fikk fast jobb i 1962 og flyttet med familien til Mæl.

Kristoffersen er et av tidsvitnene som forteller om storhetstida med ferjene i boka «Reisen med Rjukanbanen gjennom krig og fred».


Som skipper på tinnsjøferjene i disse årene fikk han oppleve storhetstida for Rjukanbanen. Hans minner og historier fra denne tida kan du lese om i kapittelet «Døgnet rundt» i boka «Reisen med Rjukanbanen gjennom krig og fred», som jeg ga ut sammen med Gary Payton og Anne Spånem i 2018. Et nytt opplag er trykket opp og sendt til Rjukan, der Norsk industriarbeidermuseum og Rjukanbanen skal stå for salget, både på Vemork og på Mæl stasjon.

Boka finner du også i butikken på Norsk Jernbanemuseum på Hamar i sommer.

For de som ikke vet det; i år er det 30 år siden Rjukanbanen blei lagt ned, men banen har fått nytt liv som museumsjernbane, og i sommer blir det igjen historiske togreiser og ferjeturer med M/F Storegut, og det blir omvisning på D/F Ammonia, båter Kristoffersen kjente ut og inn. Og enten du vil seile på Tinnsjøen eller ei, så er det uansett hyggelig å ta en stopp på Mæl stasjon for en kaffe. En omvisning på D/F Ammonia kan også anbefales. Covid-19 legger naturlig nok noen føringer på sommersesongen på Rjukanbanen, og de som skal holde hjula i gang anbefaler å bestille billetter på forhånd.

Trond

Boka «Reisen med Rjukanbanen gjennom krig og fred».




Finn Kristoffersen på brua på «Ammonia» i 1990. (Foto: Gary Payton)

Kommentarer

Populære innlegg