Da barna sto i kirkesvingen med persiske flagg og ventet på Farah Diba

Bare denne ene gangen har et iransk keiserpar besøkt Norge. Oslo, Hjuksebø, Tinnoset, Rjukan, Gransherad, Notodden, Skien, Larvik og Sandefjord var noen av stedene som fikk oppleve sjahen og keiserinnen. Og 58 år etterpå snakkes det ennå om Farah Diba. Her er historien om det som skjedde i noen hete maidager i 1961.

Kong Olav på Fornebu med sjahen og keiserinnen. Faksimile fra Nationen 19. mai 1961.


18. mai 1961 landet en persisk sjah og hans vakre keiserinne på Fornebu lufthavn og ble møtt av kongen, Garden og sjefene for tre forsvarsgrener i full mundur. Tre dager senere gikk ferden videre på Sørlandsbanen mot Telemark med tog til knutepunktet Hjuksebø. Her var keiserinnen ute på perrongen og foreviget frammøtte barn med sitt 8 millimeter filmkamera.

Ferden fortsatte med tog til Tinnoset, der sjah Muhammed Reza Pahlavi og keiserinne Farah ble tatt imot av Norsk Hydros generaldirektør Rolf Østby og hans kone Ellen - «fru generaldirektør», som det het den gangen. Alle gikk om bord i jernbaneferja M/F «Storegut» og seilte av sted på Tinnsjøen.

22. mai var keiserparet på togtur igjen. Ferden gikk til Notodden og fortsatte til Larvik og Sandefjord. Der gikk følget om bord i en av marinens motortorpedobåter med kurs for Gamlebyen i Fredrikstad.

Valget av datoer – etter nasjonaldagen og inn i pinsehelga – var heldig, for dermed kunne det lille landet i nord ikke bare fremvise strålende vårvær, men også et stort oppbud av festpyntede voksne og barn som brukte fridagen til å se og hylle de persiske gjestene. Besøket var førstesidestoff i landets aviser og ukeblader. Foruten norske pressefolk og fotografer, var en rekke utenlandske aviser også representert. Nordmenn lot seg blende – ikke bare av keiserinnens skjønnhet og parets aura av persisk storhet, men nok også av et enkelt mediebilde av det den gang så vestlig orienterte Iran-regimet. I dag ville vi ha beskrevet det som et autokratisk (eneveldig) monarki og påpekt at det var godt hjulpet fram av Storbritannia og USAs oljeinteresser i regionen.

Besøkte industristedet med kunstgjødsel og tungtvann

I 1961 var det ingen kritiske spørsmål å spore. Etter viraken i hovedstaden, var det 21. mai Rjukans tur til å stå på hodet da sjahen av Iran og keiserinne Farah ankom. De kjørte i kortesje gjennom industribyen kjent for kraftverk, kunstgjødselfabrikker og tungtvann. De som var barn den gangen kan fortelle hvordan de sto stivpyntede og spente langs reiseruta med norske og persiske flagg.

Denne historien og flere andre reiseminner fra Rjukanbanen og tinnsjøferjene kan du lese om i boka «Reisen med Rjukanbanen – gjennom krig og fred».

– Husker godt de kom i åpen bil nedover Sam Eydes gate. Jeg var seks år og min bror var tre. Vi sto ved kirkesvingen sammen med våre foreldre og ventet. Husker den fine brolagte gaten og Farah Diba som vinket, fortalte en av dem, Solveig Tanum Yndestad.

– Husker dette godt. Stod i kirkesvingen med persiske flagg, det var stas, mintes Aud Nyheim.

«Midtøstens Jackie Kenndy»

Keiserinnen, kjent under pikenavnet Farah Diba, ble gjerne omtalt som Midtøstens Jackie Kennedy (Keiserparet besøkte Kennedy-paret i Det hvite hus året etter norgesbesøket). Hun var en kongelig superkjendis for sin tid, 22 år gammel den gangen. Sjahen var 42 år. Paret giftet seg i desember 1959, og året etter fikk de sitt første barn, sønnen Reza Pahlavi II. Han var hjemme mens foreldrene foretok sin Europa-reise.

I dag er Farah Pahlavi – tidligere dronning og keiserinne av Iran og enke etter den siste sjahen – 80 år gammel og bosatt i USA. Hun titulerer seg fortsatt som keiserinne og er for mange eksiliranere ennå et symbol på tida før den islamske revolusjonen. (Se hennes hjemmeside)

Tidligere keiserinne Farahs liv fortsetter å fascinere. Her intervjues hun av tysk 2DF.

Drevet på flukt i 1979

Det iranske keiserdømmet fikk – som vi vet – en brå slutt under den islamske revolusjonen. Sjahen og hans familie fikk folket mot seg og måtte flykte. Det bør nevnes at det var CIA som i 1953 sørget for å fjerne statsminister Mohammad Mossadegh og hjalp Mohammad Reza Pahlavi til å gjenvinne makten. Mossadegh ville nasjonalisere landets oljeindustri, og det var ugreit for USA og Storbritannia. Historien om British Petroleum Company (BP) henger tett sammen med historien om Irans olje. Selskapet ble startet som The Anglo-Persian Oil Company (APOC), senere Anglo-Iranian Oil Company (AIOC). CIA innrømmet sin rolle i 1953-kuppet så seint som i 2013. (Mer om det i NPR-podcasten Throughline)

I årene siden revolusjonen i 1979 har ikke bare Iran endret seg, men i høy grad også nordmenn og vestens bilde av landet. Kombinasjonen prestestyre og høyanriket uran ga godt grunnlag for uro, og ayatollahens styre sto ikke tilbake for sjahens når det gjaldt å holde opposisjonen i sjakk. I 2015 – etter mange år med økonomiske sanksjoner og isolasjon – var det likevel håp om endringer og en forsiktig normalisering av forholdet mellom Vesten og Iran, men nå – i mai 2019 – har USAs president Donald Trump kastet Iran-avtalen over bord og sender bombefly og hangarskip i retning Persiabukta. Et offisielt iransk statsbesøk hadde vært utenkelig. Det er snarere en ny krig i Midtøsten som synes nærliggende.

Kontrasten kunne ikke vært større til mai 1961 da sjahen av Iran og keiserinne Farah landet med fly på Fornebu og innledet sitt offisielle norgesbesøk som en del av sin store Europa-tur. Arbeiderbladet anslo at det var hundrevis av mennesker til stede da paret ankom flyplassen og rundt 10.000 som ventet foran Slottet for å se sjahen, keiserinne Farah og kong Olav komme ut på balkongen og vinke.

Se Alfred Holtans bilde av ferja som ankommer Mæl med sjahen og keiserinnen

Begeistret referat

Aftenpostens begeistrede referat fra parets ankomst på Fornebu gir et bilde av tidsånden. Slik beskrev journalisten øyeblikket da keiserinnen åpenbarte seg på Fornebu: «Det steg et langt sukk fra 60-70 skrivende kvinner og menn, da de så henne: Orientens udefinerbare kvinne-ynde, rammet inn av den enkleste av all enkel pariser-chic: Sesongens kraveløse kåpe i svakt skrånende linjer, dertil brem- og skyggeløs hatt».


Begeistret referat i Aftenposten om øyeblikket da keiserinnen åpenbarte seg på Fornebu.

I februar 2017 la jeg ut en post på Facebook-gruppa «Oppvekst på Rjukan og i Tinn» og etterlyste minner fra keiserparets besøk. Det var mange som husket dette:

– Jeg ble håpløst forelsket i Farah Diba den gangen, åtte år gammel. Men min mor fortalte meg at det nok ikke kunne bli noe mellom oss, så jeg slo meg til ro med det i løpet av et par år, fortalte Stein Børre Werner med et smil.

– Husker det godt. Min far var sjåfør på Hydro og han var deres privatsjåfør under oppholdet her. Han fikk fotoapparatet til sjahen som den gang var et moderne speilreflekskamera. Det var stas. Vi har det enda, fortalte Hilde Welta Gabrielsen, som også mente paret ble kjørt rundt på Rjukan i en Rambler Classic, et sortlakkert amerikansk glis som Hydro-sjåføren hadde den gang.

Oslo, 19. og 30. mai 2019
Trond Lepperød

Har du kommentarer, spørsmål eller innspill til artikkelen, kontakt meg på e-post.

Kilder: Nasjonalbiblioteket, Jostein Moen på http://arkivsok.name/SjahenavIran.html, boka «Reisen med Rjukanbanen - gjennom krig og fred» og research til boka, Facebook-gruppa «Oppvekst på Rjukan og i Tinn», BBC News og andre presseklipp.



Reiseruta til sjahen og keiserinnen fra Oslo til Telemark og Vestfold i mai 1961.


Aftenposten fredag 19. mai: Keiserinne Farah, sjahen av Iran og kong Olav på balkongen.



Det var ikke bare Oslo og Rjukan som fikk besøk av paret. Her er omtalen fra keiserparets ankomst i Sandefjord.

Kommentarer

Populære innlegg