Digitalt foredrag: Lukta av karbonadesmørbrød under dekk

Er det slik at reiser med tog og ferger skjerper sansene, eller reiste vi med et mer åpent sinn før? Jeg har stilt meg spørsmålet under arbeidet med boka «Reisen med Rjukanbanen - gjennom krig og fred», som ble laget i samarbeid med Anne Spånem og Gary Payton. Sikkert er det at når temaet Rjukanbanen, Tinnosbanen og ferger som «Storegut» og «Ammonia» blir brakt på banen, så strømmer minnene og historiene fram hos de som opplevde transportåren - nå verdensarven - i sine glansdager.
 
Bilde utlånt av Hege Knutsen

Boka vi kom med i 2018 favner hele historien, fra anleggstid til verdensarv, men særlig okkupasjonsår og etterkrigsår. De som opplevde banen og fergestrekningen i full vigør har velvillig delt minnene med oss og dermed gitt oss et levende innblikk. Det er lukter, smak og lyder. Det er spenning, forventning, glede, skuffelse og sorg. Det er en rik palett av sanseinntrykk og følelser.

Det er en glede å kunne formidle dette videre. Det er både kulturhistorie, transporthistorie, industrihistorie og krigshistorie. Underveis dukker det alltid opp nye historier.

Norsk Hydro la ned Rjukanbanen og innstilte fergetrafikken i 1991. Da var det forlengst slutt med befordring av passasjerer. For Rjukanbanens del opphørte passasjertrafikken i 1970, og for fergenes del tok det slutt i 1985. Særlig tinnsjøfergene er det mange som har minner fra, både de som hadde fergene som arbeidsplass og alle de som reiste med dem. Ett minne som går igjen hos mange stammer fra seilasene med «Storegut», motorferga som ble sjøsatt i 1956. Der har karbonadesmørbrødrene med stekt løk åpenbart gjort inntrykk. De ble servert fra kafeen under dekk.

Jeg har laget et foredrag i ord og bilder om folks reiseminner fra Rjukanbanen, Tinnosbanen og tinnsjøfergene. Det ble første gang presentert på Telemarksgalleriet på Notodden tirsdag 8. desember. Presentasjonen og foredraget tar fra 15 til 45 minutter, avhengig av hva arrangøren ønsker. Om dette er av interesse for ditt lag eller forening, så ring gjerne og spør. Avhengig av smittevernregler og ønsker, kan dette gjøres både på gamlemåten, som på Notodden, eller digitalt.

Billetter Mæl-Tinnoset og Rjukan-Øverland.

Det jeg kan by på er et bildespekket tidsreise som tar tilhørerne med gjennom åtte tiår med tog og fergetrafikk til og fra Rjukan. Noe av det du får høre om: Kong Haakons åpning av banen og hva han fikk se på Notodden og Rjukan i 1909, tog og sovevogner fra 20-tallet, 30-tallets pakketurer, okkupasjonsårene med kampen om tungtvannet og senkingen av D/F «Hydro» og 1950- og 1960-tallets travle høykonjunktur med blant annet Farah Dibas kjendisbesøk fra Iran.

Rjukan og Notodden ble oppført på UNESCOs verdensarvliste i 2015, og jernbanen og fergene kan oppleves den dag i dag, nå som museumsjernbane.

Bildet over har jeg fått låne av Hege Knutsen og er tatt om bord på M/F «Storegut». Hun er en av mange som velvillig har delt sine opplevelser fra transportåren. Billettbildet tilhører Gary Payton.

Trond Lepperød
Maana forlag
Mobil 412 92 612


Kommentarer

Populære innlegg