Hvilken bok velger du denne våren?

APROPOS FREDSVÅREN: «Milorgs D16» av Roar Løken og «Reisen med Rjukanbanen gjennom krig og fred» av Trond Lepperød, Gary Payton og Anne Spånem.

Hva slags litteratur velger du denne våren, og hvorfor?

Selv har jeg gitt meg i kast med Jack Fairweathers «The Volunteer» denne våren. Det er krigshistorie i en klasse for seg, inspirerende for oss som holder på med sakprosa, delvis vond å dykke ned i, men velskrevet og grundig om den utrolige Witold Pilecki, motstandshelten som infiltrerte Auschwitz.

Fredsvåren ligger 75 år tilbake i tid, og vi blir neppe ferdig med 2. verdenskrig med det første. Jeg har hatt gleden av å være forlegger for en lokal bestselger om motstandsarbeidet i det okkuperte Norge, nærmere bestemt i området Kongsberg, Numedal, Notodden, Rjukan og Rauland. Roar Løkens «Milorgs D16» solgte unna før jul, og boka er nå ute i ny softcover-utgave og nytt opplag. På 390 sider setter Roar kjente og ukjente sabotasjeaksjoner i kontekst, og for meg har boka gitt ny forståelse av hvor velorganisert og godt utrustet Milorgs apparat var da krigen gikk mot slutten og hvor tette båndene var til utestyrken og britiske SOE i dette distriktet.

Min egen bok fra 2018, «Reisen med Rjukanbanen: Gjennom krig og fred», er på 238 sider og er skrevet i samarbeid med Gary Payton og Anne Spånem. Den vier tre kapitler til krigshistorien og tungtvannsaksjonene som i siste instans rammet jernbanefergen D/F «Hydro». I kapittel 3, «Et kraftig drønn», er aksjonen fortalt fra perspektivet til passasjerer og besetning om bord på ferga. Mine kilder har vært egne og andres intervjuer med overlevende og skriftlige dokumenter som sjøforklaring og politirapport.

«Milorgs D16» og «Reisen med Rjukanbanen» er å få kjøpt i Maana forlags nettbutikk, eller du kan spørre etter den i bokhandelen. Fairweathers bok kjøpte jeg hos Waterstones i London, nettbutikken, men også norske bokhandlere fører den.

Trond
Oslo, fredag 17. april 2020


Kommentarer

Populære innlegg